2012. november 17., szombat

Mosolyogj az egészségért!

Mostanság egyre több konferencián veszek részt (természetesen, mint hallgató) a BölcsészAkadémia remek programjainak köszönhetően. Csütörtökön Oláh Attila, az ELTE oktatója tartott előadást a globális jóllétről, ami igazából a boldogság körül forgott. Hiszen a boldogság mindenre jó - vagy a boldogságtól minden jó?


A mosoly csökkenti a stressz intenzitását, méregteleníti a szervezetet és kiváló vérnyomáscsökkentő. De nem mindegy, hogy hogyan mosolygunk. A sztenderd mosoly, amikor mindenféle érzelem nélkül, csak kicsit felfelé görbül a szánk széle, mert úgy illik, az azért nem az igazi.A Duchenne-mosoly az a spontán mosoly, amikor a szem körüli izom is mozgásba jön, s mondanom sem kell, hogy ez a leghatékonyabb stresszoldó mosoly. A harmadik változat a "Pan American" smile, amit.... hogy is magyarázzam... mindenki látta már Ördög Nórát mosolyogni, nem?
Tehát az öröm a jóllét egyik fontos tényezője. Több kategóriát különböztetnek meg ezzel kapcsolatban: létezik érzelmi jóllét, mikor elégedettek vagyunk az életünkkel, elérjük a lelki békét és boldogságot. A pszichológusok szerint akkor jön létre egy kiegyensúlyozott boldogság-állapot, ha a pozitív-negatív történések 3:1 arányt számlálnak. 
Egy másik csoportnak a "pozitív működés" nevet adták. Ide tartozik az önelfogadás, a célok, az autonómia, a másokkal ápolt jó kapcsolat, a szociális elfogadás, szociális hozzájárulás vagy a szociális integráció. 
A harmadik csoport pedig a spirituális jóllét, mint a transzcendencia, az élmények átélése vagy az öröm maga. Nagyjából ezek a tényezők alkotják a mentális egészség tablóját, mellyel akár a pozitív pszichológia egy szeletébe is betekintést nyerhetünk.
A sportolóknál szintén nagyon fontos egy tartós boldog állapot, flow (elmélet, áramlat, amely röviden nagyjából "azt a jelenséget írja le, amelynek során az ember tér és időérzékét elveszítve egy számára örömet és kihívást jelentő tevékenységbe belefeledkezik és ez számára boldogságérzést okoz.  elérése ahhoz, hogy kimagaslóbban teljesítsenek társaiknál." idézet forrása: wikipédia) A flow állapotban szerzett tudás sokkal tartósabb, ráadásul az agy is kevesebbet fogyaszt, mint az e nélküli állapotban.
Tehát legyünk mindig boldogok! 

Duchenne-mosoly, a kép forrása: ismertseg.hu

The Script ft will.i.am Hall of Fame magyar verzió, szerintem így (is) érdemes meghallgatni!

Fotó: Szanyi-Nagy Judit


Fotó: Szanyi-Nagy Judit

Dana Hart

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez nagyon jó!!!! Nem gondoltam hogy ezeket meg lehet így magyarázni!
a zenét pedig imádom!!!!